Proč jsem zakotvila právě u Mary Kay a co je to vlastně multilevel marketing (a co pyramida)?

V dnešní době se řeší jedině peníze. Bohužel někteří se jimi nechají strhnout natolik, že jdou stranou kamarádi, rodina, mezilidské vztahy celkově. Což nechápu, protože nebýt těch vztahů, peníze by nebyly. Jak by mohla firma prosperovat, kdyby neměla SPOKOJENÉ zákazníky? A jak bychom si vydělané peníze mohli užívat, když bychom neměli s kým?

Že chci žít trošku jinak než je běžné, jsem si uvědomila v roce 2016, kdy se mi dostala do ruky knížka Bohatý táta Chudý táta od Roberta Kyiosakiho. Knížka, kterou spousta společností pokládá za povinnou četbu a vzbuzuje v lidech touhu stát se miliardářem a plnit si ty svoje sny. Kecy, na které jsem alergická. Protože takto funguje spousta firem na bázi multilevel marketingu, ale výsledky bohužel nikde nejsou vidět. Tahle knížka mi ale ukázala MOŽNOST, že jde mít se líp. A to mi stačilo k tomu, abych začala hledat svoji cestu a přestala postouchat super rady od lidí, jejichž životy jsou plné smutku, starostí, dluhů a nenaplněných snů. Nepřipadalo mi vůbec nic špatného na tom, že chci mít jednou třeba kilo měsíčně, hezký byt, nové a krásné auto, hezky vypadat díky kvalitní kosmetice a oblečení a díky tomu se cítit skvěle. A především zabezpečit svou rodinu a mít na účtu rezervní peníze, kdyby se cokoli stalo. Nebát se.

Nu, trvalo to dva roky a stálo to hooodně peněz. Hodně „přátel“ a hodně nervů, slz, hodin „zcela zbytečné“ práce a energie. A výsledky žádné. A proč? Protože jsem nevěděla CO chci a NIC tedy nedělala pořádně. Pochopila jsem, že pokud chci, aby mi něco ty peníze vynášelo, musím to dělat srdíčkem. Nesmím myslet na peníze, ale musím myslet na to, co zákazníkovi můžu dát. Musím být nejprve nadšená. A to nadšení umět prodat. A to se prodá tak, že budu HODNĚ NADŠENÁ.

Moje cesta k Mary Kay

Byla zima. Počátek roku 2017 a já šla fotit jen tak pro zábavu do jednoho ateliéru, kdy nás před focením měla nalíčit vizážistka. Když jsem se před ni nenalíčená posadila a ona vytáhla kufřík plný šminek značky Mary Kay, zaradovala jsem se. Vždycky jsem tuhle značku chtěla vyzkoušet, ale věděla jsem o ní jen to, že je sice hoodně kvalitní, ale šíleně drahá. Radši jsem si jela ten svůj Avon. S Janou jsem si po celou dobu líčení povídala právě o Mary Kay, kdy mi celou dobu říkala, co mi na ten obličej dává a proč a že s tou cenou to není zas až taková katastrofa. Ničemu jsem nedávala žádný význam a její slova tak nějak prostě nechala plynout, dokud jsem se neuviděla v zrcadle. V životě jsem si nepřipadala tak krásná. Vždycky jsem si říkala, když jsem viděla na fotkách na internetu ty dokonalé tváře, jaký make-up asi používají. Můj obličej vypadal jako jeden z těch na fotkách. Nejen, že jsem na obličeji make-up vůbec necítila, ale hlavně jsem se vůbec neleskla jako tomu bylo vždy. A tuhle mega změnu zaznamenal večer i Tomáš. Věděla jsem, že mě cena absolutně nezajímá. Jediné, co jsem chtěla, byl ten pocit zažívat každý den. Byla jsem přesvědčena o tom, že na té pleti už nikdy nic jiného nechci. A tak jsem vzala neznámo kde (opět jsme na tom nebyli zrovna finančně dobře) tři tisíce a nakoupila paletku s pěti očními stíny, make-up, pudr, štětec na pudr, další oční stín, řasenku a tužku. Řasenka s tužkou vydržely rok, štětec a stíny stále mám. Pudr s makeu-pem asi 5, 6 měsíců. Je pravda, že z té výdrže jsem si sedla za zadek.

S Janičkou jsem ale nějak přestala být v kontaktu a asi o půl roku později zjistila od své kamarádky, že si Mary Kay objednává od spolužačky. Zdroj kosmetiky jsem měla tedy přímo z místa bydliště, což pro mě bylo super. A Anet mi asi dva měsíce o Mary neustále básnila. Chápala jsem to nadšení. Jednou, když byla u mě na návštěvě a coby porodní asistentka se mnou dělala porodní přípravu, nechala mi tu mezi vzorečky těhotenského čaje a mazání a koupele pro miminko i vzorečky od Mary Kay. Čistící gel a hydratační krém na mastnou pleť. V tu dobu jsem byla neuvěřitelně nešťastná z vyhozených 1300 za TianDe, kdy jsem se zaregistrovala, abych si přivydělala a vyzkoušela hlavně něco nového, takže jsem neváhala a balení otevřela.

Nevím, co do těch přípravků firma dává, ale vylezla jsem ze sprchy jako jiná osoba. Pleť byla neuvěřitelně hladká jako nikdy, krupička na nose jako by zmizela, a pleť vypadala tak nějak lépe. Když mi Tomáš dával pusu, zarazil se:

„Tyjo zlato, ty jsi nějaká hlaďoučká“. Asi nemusím zmiňovat, že mi v tu ránu opět nezajímala cena. Věděla jsem, že to prostě potřebuju!

Pár dnů na to mi zazvonil telefon. Anet.

„Veru, hele, já jsem se zaregistrovala a je to úplně boží. Hele, já jsem tak nadšená! To je tak úúúžasný! Byla jsem na školení a ta direktorka je tak úžasná! Veru, tohle musíš zažít. Pojď do toho se mnou, vyděláš si a budeš mít Mary se slevou a můžeme to dělat spolu.“

Stála jsem jako opařená. Cože? Jakože moje Anet? A takhle mluví? Anet a multilevel? Přímý prodej? Co??? Co se stalo?? Nevěděla jsem, co se děje, nechápala jsem, co se děje, ale potřebovala jsem vědět, co mojí kamarádce udělali…

„No… Anet, hele, já na tohle nejsem. Vždyť víš, že jsem ti říkala, že nikdy multilevel dělat nebudu. Nejsem obchodní typ, nechci to dělat. Mary je super, ale ráda si jí budu jen kupovat.“ odpověděla jsem něco v tomhle smyslu, ale v hlavě mi stále šrotovalo, proč zrovna Anet je tak strašně nadšená. Řešila jsem s ní několikrát práci na bázi Nu Skinu, Oriflame, Avonu, parfémů a finančního poradenství a všeho možného. Shodly jsme se na tom, že bychom to dělat nemohly. Já si to sice zkusila, ale nebylo to nic pro mě.

„Hele Veru, tak v týdnu přijď na návštěvu, stejně tam máme další předporodní kurz, a já ti řeknu víc.“

To mi stačilo. Říkala jsem si, že když je to kamarádka, tak si ji poslechnu. Stejně mi hrozně zajímalo, CO tedy stojí za tím neuvěřitelným nadšením.

Nemusela mě dlouho přemlouvat. Zato já jsem musela přemlouvat Tomáše, abych si mohla koupit registrační balíček. Anet mě uhnala na Hodinky krásy. V životě jsem nezažila u žádné z takových kosmetických společností zaleožené na bázi multilevel marketingu, abyste si mohli produkty před zakoupením vyzkoušet a aby vám kosmetická poradkyně poradila přesně, které produkty si zakoupit a vycházela podle vašich možností. Pochopila jsem, že tady na vnucování není žádný prostor. Byl únor 2018 a můj příjem činnil 3000,- Kč. Jak by asi mohlo být reálné si koupit možnost přivýdělku, většího sebevědomí, sto milionů produktů a příležitost naučit se líčit, poznat nové lidi, zpestřit si těhotenství a třeba se někam fakt posunout ve stejné hodnotě, když bylo na místě řešit, abychom zaplatili to, co máme? Jenže ta PŘÍLEŽITOST se mnou rezonovala tolik, že mě nezajímaly okolnosti a prostě jsem si ty peníze od Anet půjčila. Věděla jsem dobře, že když chci něco získat, musím nejprve vsadit. Že když chci vydělat, musím něco obětovat. A když mi toto umožní peníze vydělat, proč bych jí je nevrátila ze zisku? Byla to ta nejmenší investice, kterou jsem do podnikání vrazila. A ta nejvýhodnější!

Přestože mým záměrem bylo nenudit se v poslední fázi těhotenství a vypadnout z baráku (školení, týmové akce, kurzy líčení), pochopila jsem, že tahle společnost dává asi mnohem větší možnosti. Když přišla řeč na finance, protáčely se mi panenky. Nechápala jsem, že bych mohla někdy tolik vydělávat. A považovala to za nereálné. Moje první hodinky krásy byly katastrofální. Pořádaly jsme je zpočátku s Anet spolu, protože jsme se obě bály a takto si byly jistější. Já jsem do Mary i šla s tím, že do toho jdeme spolu. Později jsem pochopila, že pojem NEZÁVISLÁ kosmetická poradkyně má fakt svůj význam.

Neuměla jsem mluvit. Neuměla jsem se tvářit, neuměla jsem se namalovat. Nevěděla jsem jaký produkt použít k čemu, proč a nevěděla jsem, jak diagnostikovat stav pleti. Nevěděla jsem nic! Učila jsem z dostupných materiálů, poslouchala videa a snažila se, jak jen to šlo. Jenže praxe byla prostě praxe, takže jsem do toho musela jít po hlavě. Po hlavě tak, že jsem od února bez Anet potom uspořádala 2 nebo 3 hodinky krásy a 1. dubna 2018 „nastoupila na mateřskou“. Řekla jsem si, že měsíc před porodem nechci dělat a řešit VŮŮŮBEC NIC. V hlavě mi jelo v podstatě jen „Mary Kay nefunguje“. Na konci šestinedělí jsem byla pevně rozhodnutá, že si nechám propadnout smlouvu. Že nebudu dělat nic, že všechny požádám, aby mě nekontaktovali. Že Mary Kay nefunguje. Jenže v tu ránu jsem objevila leták v elektronické podobě s přihláškou na školení. Bylo tam podrobně rozepsáno na jaká témata a kdo bude školit. Událost na celý den i s obědem. Ta témata byla odrazem mých černých myšlenek, díky kterým jsem si řekla, že to nefunguje. Něco mi říkalo, ať tam jedu. A tak jsem vzala tříměsíční Viki a spolu s holkama z týmu vyrazily.

A tady se to zlomilo. Když jsem viděla ty holky, které jsou stejně staré nebo jen o něco málo starší než já, kde jsou a kde jsem já, styděla jsem se. Pochopila jsem, o čem tahle společnost je. Proč tu je tolik žen – ne v mém věku, ale převážně ve věku 35 – 50 let. Jak ty ženy vypadaly… Pochopila jsem, co tahle společnost umožňuje. Co nabízí a že mi může splnit to, po čem zoufale toužím. Nevrátit se po mateřské do práce. To bylo v červenci. V srpnu jsem vybrala spoření a nakoupila základ a pustila se do práce. Nejprve jsem se týden sama hýčkala a okusovala další produkty a učila se je používat na sobě a pozorovala rozdíly, pak jsem úplně vyřízená z těch změn prezentovala svoje zkušenosti dál. Když jsem si v říjnu vydělala za cca týden 10 000,- Kč na dovču v Tatrách, rozbrečela jsem se. Nechápala jsem to. Takové neuvěřitelné štěstí. Vždyť jsem vždycky říkala, že tohle dělat nebudu. Že nemůžu. Že nejsem ten typ. A najednou ty ženy mi věří. Jsou mi vděčné za to, že se díky mně cítí líp. Ten pocit, že jsem konečně něco dokázala, byl neuvěřitelný. A cítila jsem to znova a znova. Každý měsíc na týmovce jsem začala být na prvním místě, co se ocenění týče. Nevydělala jsem si jen díky své práci spoustu peněz. Ale dostala jsem od firmy hodnotné bonusy v každé objednávce. Bonusy ve vysokýcho hodnotách. Pak i větší a na týmovkách i v hodnotách čtyřnásobných. A každé tři měsíce ještě další bonusy, a navíc zážitek v podobě luxusní večře v luxusním hotelu a projížďku limuzínou. Kdo tohle nezažil, nemůže vědět, jak jsem se cítila a kolik nocí jsem probrečela a ještě probrečím radostí a vděčností za tohle všechno.

Věděla jsem, že tohle mi žádná firma na světě nedá. Sebevědomí, přátele, uznání, respekt, peníze, kabelky, bonusy, zážitky a neuvěřitelné možnosti. Kariéru, jistotu, zázemí, čas pro sebe a rodinu. A to bylo moje PROČ pracovat naplno. Protože MŮŽU. Nic nemusím, nic nenutím, jen sdílím nadšení…

Co je to multilevel marketing?

Asi jste pochopili, ti z vás, kdo nemá páru o tom, co MLM (multilevel marketing) znamená, že jde o společnost, která funguje na doporučení. Nemívá reklamy, jako tomu bývá u klasických firem. Letáčky, billboardy, reklama v rádiu… Některé mají sem tam reklamu v televizi, ale asi znám jen Avon. Reklamy nemají proto, protože jejich produkty jsou doporučovány lidmi. Spousta společností nabízí MOTIVAČNÍ OHODNOCENÍ. To znamená procenta z prodeje. Když jako realitní makléř prodáte tři baráky, máte z „plácnu“ 10 000 000,- Kč určité procento. Každá firma nabízí toto procento jiné. Výplaty na bázi procent jsou unikátní v tom, že vy si můžete vydělat vlastně neomezené množství peněz, a firma z toho má zisk jako blázen. Proč by vám tedy za to nezaplatila?

Společnost založená na bázi multilevel marketingu se vyznačuje tak, že je třeba se stát jejich „členem“. Zaregistrovat se. Některé firmy nabízí registraci zdarma, u jiných je potřeba zakoupení registračního balíčku. Zpravidla proto, abyste se sami s produkty nejprve seznámili, a poté je mohli doporučovat. Tady jde totiž o vaši zkušenost. Dobrou zkušenost. Proto se firmy snaží mít opravdu co nabídnout. A z čeho vyděláváte? Za prvé, z prodejů pochopitelně. Máte slevu v určité procentuální výši. Zákazník vám ale zaplatí 100 %. Někomu může připadat nefér z pohledu zákazníka, že vy máte slevu a on si produkt musí koupit za plnou cenu, ale ujišťuji vás, že NEMUSÍ. Může se zaregistrovat taky a tyto výhody čerpat sám. Ale vy musíte být přece za svou práci – doporučování tohoto zboží – oceněni. Proč byste měli nějaké firmě jen tak zdarma propagovat zboží? To by asi moc nefungovalo.

Druhý tok příjmu je příjem z budování týmu. To znamená, že když váš kamarád bude chtít také čerpat výhody a mít nákup produktů dané společnosti se slevou a s bonusy a zakoupí si členství – zaregistruje se díky vašemu doporučení, čerpáte peníze i z jeho prodejů.

Jde o tzv. byznys 21. století, protože pokud toužíte po svobodě, finanční nezávislosti, práci, která by vás bavila, nějaké jistotě, podnikání celkově, nebo prostě jen změně, je vám to umožněno. Nejste podmíněni v podstatě ničím a vaše vydělané peníze záleží na vaší aktivitě. Pokud člověk touží zkusit podnikat a nemá nápad, zkušenosti, kapitál, ani prostory či lidi kolem sebe, je multilevel marketing ta nejlepší příležitost.

Je to dokonale vymyšlená strategie, díky které je umožněno úplně každému vydělat si velké množství peněz a zajistit si tak skutečnou JISTOTU a finanční svobodu. Ostatně to je důvod, proč spousta lidí do MLM jde. Ovšem, i když je na trhu spousta firem založených na této strategii, ne každá funguje stejně. Je důležité nezapomínat, že takové firmy jsou především o lidech. A můžete mít sebelepší produkt, ale pokud půjdete zákonitě po penězích a lidem nepředáte to, co oni vyžadují – ten produkt či službu, nejen, že se nikam neposunete, ale hlavně kazíte jméno celé té společnosti, a to může být sebelepší. A takových lidí znám bohužel hodně. Proč jsou zavrhováni finanční poradci, když jejich služby jsou opravdu výborné a ušetří lidem (i vydělá) veliké množství peněz? Proč třeba právě Mary Kay je označována jako sekta, která vás chytí a už nepustí? Vždycky je to o lidech. Mezi finančními poradci se pohybuje spousta lidí, kteří myslí jen na své peníze, a proto se tváří všeznale a důležitě vám strkají pod nos podepsat produkty v podobě nesmyslných životních pojistek, přestože vám nevysvětlí každičký detail a tato pojistka vůbec neodpovídá vašim potřebám, což se mnohdy dozvíte až v případě, kdy je pozdě a on vesele shrábne tu nejvyšší provizi a pak dělá mrtvého brouka.

Am Way má zase pověst fanatiků, kdy se všichni tváří jako milionáři a chodí na jakési semináře a jejich produkty samotné ani zas tak kvalitní nejsou a jejich účty jsou na tom ještě daleko hůř. Přesto se jedná ale o velice známou a úspěšnou společnost, která je na trhu xxx let a její distributoři – opravdu poctiví, nadšení a profesionální distributoři – ty výsledky fakt mají viditelné. Avon to samé. Ten si zase zakládá na širokém kosmetickém sortimentu od vlasů přes dekorativní a pleťovou kosmetiku, vůně a péči o nehty. Stejně jako Oriflame. Co tyto společnosti dělá tak strašně úspěšnými a známými? Cena produktů, která je dostupná úplně všem. A co třeba Nu Skin? Určitě znáte profláklé bělící pasty na zuby s názvem AP 24. Jsou výborné. Nu Skin je opravdu velice kvalitní značka, ovšem cenově rozhodně ne dostupná všem. A Mary Kay si zakládá právě na vysoké kvalitě doplněnou o kosmetické poradenství. Na OSOBNÍM kontaktu. Na tom, aby si ta žena produkty před zakoupením vyzkoušela a měla možnost se tak rozhodnout, zda si péči koupí, nebo ne.

Multilevel vs Pyramida (letadlo)

Neznalci multilevel marketingu o těchto společnostech polemizují jako o pyramidě, která je protizákonná. Tato strategie je úplný opak multilevel marketingu. V MLM si můžete vydělat peníze na základě vaší aktivity a nezávisle na tom, zda jen prodáváte – doporučujete produkty, nebo si budujete tým. V MLM můžete dosáhnout i vyšší pozice než ten, kdo vás do MLM přivedl. V pyramidě toto nelze. Pod koho se zaregistrujete, tam také zůstanete a nemáte šanci se vyšplhat výš, jen a pouze zvětšovat tým pod sebou. Společnost na bázi pyramidy většinou nemá pořádné webové stránky, normálně dohledatelného zakladatele společnosti, je na trhu chviličku a nedisponuje žádným hmatatelným produktem či službou v rámci osobního kontaktu. Účelem je zakoupit si velice drahý registrační balíček – třeba i za 60.000,-, 500.000,-, 1 000.000,- Kč a věřit tomu, že s Vašimi penězi se bude například obchodovat na burze nebo v Casinech apod. Výnos je třeba i 450 %. Abyste tomu dobře porozuměli – v bance, když vám nabídnou investiční účet, je úrok zhodnocení zpravdila ( na spořících účtech 0,1 – 0,5 % ?) 1 – 3 % za rok. A tady máte 320 a třeba právě i 450 %? Není to trošku moc? Z investovaných 60.000,- Kč by tedy za 1 rok bylo asi 330 000,- Kč, kdežto v bance 60.600,- Kč. Doufám, že počítám správně. Lákadlo pro spoustu lidí. Peníze bez práce. Mnoho bláznů si kvůli takovým společnostem půjčilo i miliony, vybralo svoje životní úspory… A najednou se na webových stránkách dané společnosti objevil jakýsi výpadek. Bohužel natrvalo…

Nepředpokládám, že každý, kdo se tímto článkem (a ani nepočítám, že všichni, kdo jej rozkliknou), dokouše až sem, pohlíží na všechny ty společnosti, nabídky na internetu apod. jako na příležitosti. Spíš naopak. Tímto článkem jsem však chtěla docílit opaku, minimálně zamyšlení se nad tím, že multilevel marketing opravdu není na škodu, naopak k užitku všem. Že jde o neuvěřitelnou příležitost někam se dostat bez titulů a naspořených peněz či znalostí. Proto jsem zmínila i svou cestu, protože já jsem si ještě nedávno neuměla ani správně rozetřít make-up a dnes, za poměrně krátkou dobu, to učím spoustu žen. Jen proto, že jsem se vše naučila na sobě a na kamarádkách a rodině a nevzdala to po prvním neúspěchu. A věřte mi, že ta trpělivost se fakt hodně vyplácí!

Proč jsem zakotvila právě u Mary Kay a co je to vlastně multilevel marketing (a co pyramida)?
Ohodnoťte článek
Veronika Zvonková
Jsem mladá maminka princezny Viktorky a nezávislá kosmetická poradkyně Mary Kay. Mou vášní je pomáhat ostatním cítít se dobře, plnit si své sny, podporovat je a být jim inspirací. Jsem odpůrce systému a neuznávám žádná pravidla společnosti. Každý máme možnost volby a každý jsme zodpovědný za život, který si sami vybereme!
Komentáře